brief belastingdienst

Alles over het nieuwe 2020 btw-identificatienummer

Aan het begin van het jaar werd het door de belastingdienst al aangekondigd. In oktober was het zover. Iedere zzp-er zijn eigen btw identificatienummer.

Voordat de nieuwe AVG privacyregelgeving echt in werking ging treden, dat was op 25 mei 2018, hanteerde de belastingdienst de regel dat elk persoon die een eenmanszaak begon zijn SOFI nummer/BSN gebruikt werd als btw-nummer. Erg makkelijk en duidelijk zodat er geen misverstanden konden ontstaan wie zich nou inschreef voor als zzp-er. Dit nummer was jouw bewijs naar de buitenwereld dat je ondernemer was. Het nummer moest overal getoond worden. Op factuur, op de website, etc. Met de nieuwe regelgeving, die eigenlijk al in 2016 bestond, was dit te privacygevoelig. De overheid verplichtte iedereen vertrouwelijk met elkaars informatie om te gaan maar met je eigen gegevens niet?

Dus moest er iets gebeuren. Alle 1,3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer. In oktober was het dus zover. Iedere zelfstandig ondernemer ontving een brief met twee nummers. In de brief wordt aangegeven welk nummer waarvoor gebruikt moet worden. 

Vanaf 1 januari 2020 word je dus verplicht het nieuwe btw-id nummer te gebruiken bij jouw correspondentie (factuur, website, etc.) en in contact met de belastingdienst blijft het oude nummer (jouw BSN + code) het correspondentienummer.

Dus zorg op tijd voor wijziging op de factuur en op je website.

 

Ingewikkeld? Jouw boekhouder kan je helpen als er vragen zijn.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

06 4 87 64 909

 

0
Shares

Op de hoogte blijven?

Volg me dan op een van de onderstaande kanalen!